ဓမၼစၾကာတရားေတာ္(သစၥာေလးပါး)
ဒုကၡသစၥာ-2
(ဣဒံေခါပန
ဘိကၡေ၀ ဒုကၡံ အရိယသစၥံ)အစခ်ီ၍ (၁)ဒုကၡသစၥာ၏ သရုပ္ကိုေ၀ဖန္ပိုင္းျခားျပထားပံုကို အစဥ္အတိုင္း
(သဂၤါယနာ)တင္ၾကပါစို….။
ဒုကၡသစၥာ(ပါဋိ) `ဣဒံေခါပန ဘိကၡေ၀………….ပဥၥဳပါဒါနကၡႏၶာပိဒုကၡာ။´
` အိုခ်စ္သား ရဟန္းတို႔.. (၁)ပဋိသေႏၵေနရျခင္း၊
(၂)ဆိုးရြားေဟာင္းျမင္း အိုမင္းရင့္ေရာ္ျခင္းတို႔သည္ ဆင္းရဲ၏ (သို႔) ဆင္းရဲျခင္း၏ အေၾကာင္းျဖစ္၏၊
(၃)ဖ်ားနာျခင္း၊ (၄)ေသရျခင္း၊ (၅)မခ်စ္အပ္၊ မႏွစ္လိုအပ္ေသာသူမ်ား၊ သတၱ၀ါသခၤါရမ်ားႏွင့္အတူ
ေပါင္းေဖာ္ေနရျခင္း၊ (၆)ခ်စ္အပ္၊ ႏွစ္လိုအပ္ေသာသူမ်ား၊ သတၱ၀ါသခၤါရမ်ားႏွင့္ ေကြကြင္းရျခင္း၊
မေပါင္းရျခင္း၊ (၇)ထိုပဋိသေႏၶေနရျခင္းဟူေသာ သေဘာတရားသည္ ငါ့အားမျဖစ္လွ်င္ ေကာင္ေလစြဟု
ေတာင္တျခင္းငွာ မရျခင္း၊ (၈)အက်ဥ္းအားျဖင့္ ဥပါဒါန္တရားတို၏ အာရံုျဖစ္ေသာ ခႏၶာတို႔သည္
ဆင္းရဲကုန္၏။ ဤပဋိသေႏၶေနရျခင္း အစရိွေသာ တရားတို႔သည္ ဒုကၡစင္စစ္ အမွန္ျဖစ္ၾကပါ၏´ ဟုေဟာေတာ္မူထားပါသည္။
ဒုကၡသစၥာ၏ အမွန္ေလးခ်က္၊ အနက္ေလးပါး (ပါဋိ)
`ဒုကၡႆပီဠနေ႒ာ…….ပရိညာတေ႒ာ။´
``ဒုကၡသစၥာဆိုထိုက္ေသာ တရားတို႔တြင္- (၁)သတၱ၀ါ၊
ဗိုလ္လူခပင္း၊ အမင္းမင္းတို႔ကို အတင္းဖမ္း၍ ညွဥ္ပန္းတတ္၊ ႏွိပ္စက္တတ္ေသာသေဘာ၊ (၂)အသစ္တဖန္
ျပန္ျဖစ္ရျခင္းဟူေသာ ျပဳျပင္ထူေထာင္အပ္ေသာ သေဘာ၊ (၃)အက်ိဳးခႏၶာ ျဖစ္ေပၚလာပါက ဆယ္ပါးေသာ
အပူမီးတို၏ အင္အားျဖင့္ အေနခက္ေအာင္ ပူေလာင္ေစတတ္ေသာ သေဘာ၊ (၄)ဘ၀မ်ားစြာတြင္ ခႏၶာကိုယ္၏
ဖရိုဖရဲ ၿပိဳကြြဲေဖာက္ျပန္ျခင္း သေဘာ၊ ဤ(၄)ပါးျဖင့္ ပိုင္းျခားသိျခင္းကို သိျခင္းအနက္မည္၏။
အၾကင္တရားသေဘာသည္ ဤျပဆိုအပ္ခဲ့ၿပီးေသာ အနက္(၄)ပါးတို႔ႏွင့္ ျပည့္စံု၏။ ထိုတရားသေဘာသည္
ဆင္းရဲဧကန္ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သခၤါရတရား အေပါင္းတို႔တြင္ ေလာကီစိတ္ (၈၁)စိတ္၊ ေလာဘမပါေသာက်န္
ေစတသိက္(၅၁)ပါး၊ ရုပ္(၂၈)ပါတို႔သည္ ျပဆိုအပ္ၿပီးေသာ အမွန္ေလးခ်က္၊ အနက္ေလးပါးႏွင့္
ျပည့္စံုရကား ဆင္းရဲဧကန္ျဖစ္၏´´ဟု ေဟာေတာ္ မူပါသည္။
(၁) ပဋိသေႏၶေနရျခင္းသည္
ဆင္းရဲ၏ (သို႔) ဆင္းရဲျခင္း၏အေၾကာင္းဟု ဆိုရာတြင္
ရုပ္၏ဇာတိ (ရုပ္ပဋိသေႏၶေနျခင္း) ႏွင့္ (နာမ္ပဋိသေႏၶေနျခင္း) ဟူ၍ ႏွစ္ပါးရွိသည္။
နိပၹႏၷရုပ္ (၁၈)ခုတို႔၏ အစဦးစြာ ျဖစ္ပၚလာဆဲေသာသေဘာ
(ရုပ္တရားတို႔၏ ေရွးဦးစြာျဖစ္ေပၚ လာေသာ အခ်ိန္ကာလ) သည္ ရုပ္၏ ဇာတိ၊ ရုပ္ပဋိသေႏၶ ေနျခင္းမည္၏။
နာမကၡႏၶာတရားေလးပါးတို႔၏ အစဦးစြာ ျဖစ္ေပၚလာဆဲေသာသေဘာ
(နာမ္တရားတို႔၏ ေရွးဦးစြာ ျဖစ္ေပၚလာေသာအခ်ိန္ကာလ) သည္နာမ္၏ဇာတိ၊ နာမ္ပဋိသေႏၶ ေနျခင္းမည္ပါသည္။
(ဘုံဘ၀အလိုက္ ပဋိသေႏၶေနျခင္းအျဖစ္ကို
ပဋိသေႏၶစိတ္အားျဖင့္စီစစ္ျပျခင္းအား သျဂၤဳိဟ္ႏွင့္ ၀ီထိပိုင္းမ်ားျဖင့္ ေနာက္ေနာင္ေဖာ္ျပပါဦးမည္။)
(ပါဋိ) `ကတမာစ ဘိကၡေ၀………………အယံ၀ုစၥတိ ဘိကၡေ၀ဇာတိ။´
``ခ်စ္သားရဟန္းတို႔ ၁။ေရွးဦးစြာ ျဖစ္ရျခင္း၊
၂။ျပည္စံုစြာ ျဖစ္ရျခင္း၊ ၃။အမိ၀မ္းတြင္း ၀င္သကဲ့သို႔ ျဖစ္ရျခင္း၊ ၄။ဘ၀သစ္၌ ျဖစ္ရျခင္း၊
၅။(၀ိပါတ္) နာမကၡႏၶာ၊ ကဋတၱာရုပ္တို႔ ထင္ရွားစြာျဖစ္ျခင္း၊ အာယတနတရား (၁၂)ပါးတို႔ကို
တဖန္ျပန္ရျခင္း စေသာသေဘာတို႔သည္ ဇာတိျဖစ္ပါသည္´´ ဟု ေဟာၾကား ထားပါသည္။
(၂) ဆိုးရြားေဟာင္းျမင္း၊
အုိမင္းရင့္ေရာ္ျခင္းသည္ ဆင္းရဲ၏ (သ႔ို) ဆင္းရဲျခင္း၏ အေၾကာင္းျဖစ္သည္ဟု ဆိုရာတြင္လည္း
ရုပ္ရင့္ေရာ္ျခင္း(ရုပ္ဇရာ) ႏွင့္ နာမ္တရားတို႔၏ရင့္ေရာ္ျခင္း(နာမ္ဇရာ)ဟူ၍ (၂)မ်ိဳးရွိသည္။
နိပၹႏၷရုပ္(၁၈)ခုတို႔၏ အစဦးစြာျဖစ္ပၚလာဆဲေသာ(ဥပါဒ္)
ရုပ္၏ ဇာတိအခ်ိန္အခိုက္အတန္႔မွလြန္၍ ရင့္ဆဲ(႒ီ)ဟူေသာ အခ်ိန္အခိုက္အတန္႔သေဘာသည္ ရုပ္၏ဇရာမည္၏။
နာမကၡႏၶာတရားေလးပါတို႔၏ အစဦးစြာျဖစ္ေပၚလာဆဲေသာ
(ဥပါဒ္)နာမ္၏ဇာတိ အခ်ိန္အခိုက္အတန္႔ မွလြန္၍ ရင့္ဆဲ(႒ီ)ဟူေသာ အခ်ိန္အခိုက္အတန္႔ သေဘာသည္
နာမ္၏ဇရာမည္၏
(ပါဋိ) `ကတမာစ ဘိကၡေ၀………………အယံ၀ုစၥတိ ဘိကၡေ၀ ဇရာ။´
``ခ်စ္သားရဟန္းတို႔၊ တည္ေနရာဘံုဘ၀တို႔၌ ၁။အိုရျခင္း၊
၂။အိုေသာ အျခင္းအရာ၊ ၃။သြားႀကိဳးသည့္ အျခင္းအရာ၊ ၄။ဆံျဖဴသည့္ အျခင္းအရာ၊ ၅။အသားအရတြန္႔သည့္
အျခင္းအရာ၊ ၆။ဇီ၀ိေျႏၵ တေျဖးေျဖး ဆုတ္ယုတ္ျခင္း၊ ၇။စကၡဳစေသာ အိေျႏၵမ်ား ရင့္က်က္လာျခင္း
စေသာသေဘာတို႔သည္ ဇရာဟူေသာ အိုမင္းရင့္ေရာ္ျခင္း ျဖစ္သည္´´ ဟုေဟာၾကားထားပါသည္။
(အပိုင္း-၃ ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။)
No comments:
Post a Comment